توضیحات طرح

نهالکاری با گونه بادامک در سالهای 1394 و 1395 با مشارکت گروه های توسعه روستایی از روستاهای یکه چاه، جمال آباد به مساحت 66 هکتار صورت گرفته است. حفاظت و آبیاری نهالها نیز بر عهده اعضای گروه توسعه روستایی گل چشمه بوده است. مشارکت در حفظ منابع آبی و خاکی یکی از بهترین جنبه های این دانش/ تجربه بومی است. تولید نهال نیز با مشارکت اعضای گروه توسعه روستایی روستای یکه چاه صورت گرفته است. ارتقاء آگاهی اهالی و اعضای گروه توسعه روستایی در زمینه های روش کشت، تیمار بذر و مراقبت و آبیاری تا به ثمر نشستن نهال مناسب از جنبه های دیگر این کار است که توسط تسهیلگران پروژه مدیریت منابع طبیعی و توسعه روستایی به اعضای گروه آموزش داده شده است و سپس با مشارکت اعضای گروه کشت نهال صورت گرفته است. درک برنامه های احیایی و اصلاحی و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و مشارکت در این امور از عوامل تاثیرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری است. پس از انتخاب گونه بادامک با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، خاک، قابلیت سازگاری گونه، ارتفاع از سطح دریا، مقاومت به خشکی، قابلیت تجدید حیات طبیعی، بذور این گونه به دلیل دارا بودن پوسته چوبی، با استفاده از تیمار استراتیفیکاسیون سرد و مرطوب، تیمار و پس از آماده سازی توسط گروه توسعه روستایی پویش سبز نوین یکه چاه در محل خزانه در گلدانهای پلاستیکی مخصوص کشت گونه بادامک که با نسبت مشخصی از کود حیوانی پوسیده، خاک و ماسه بادی پر شده بودند، در پائیز مورد کاشت قرار گرفتند، پس از طی دروه رشد و اکتساب ارتفاع 20 الی 25 سانتی متری، نهالها به عرصه اصلی منتقل شده اند. نهالهای تولید شده پس از اولین بارندگی پائیزه در ردیفهای مشخص در فواصل کاشت 7*7 متری در عمق 50 سانتی متری با جدا کردن کامل پوشش پلاستیکی گلدانها و در وسط هلالی های آبگیر ایجاد شده، مورد کاشت قرار گرفتند و اولین آبیاری نیز به عنوان آبیاری استقرار صورت پذیرفت. با توجه به اینکه گونه بادامک در قسمتهای متفاوتی از شهرستان به صورت پوشش گیاهی طبیعی جنگلی وجود دارد، با بررسی شرایط کاشت در منطقه و قابلیت سازگاری جهت کاشت در منطقه انتخاب شد، با رجوع به منابع علمی معتبر، بهترین روش تیمار بذر آن انتخاب و با آموزش به گروه توسعه روستایی پویش سبز نوین یکه چاه، توسط اعضای گروه توسعه روستایی جهت تولید نهال قرار گرفت و مراحل تولید نهال به اعضای گروه توسعه روستایی به طور کامل آموزش داده شد. بررسی شرایط اقلیمی، خاک، ارتفاع از سطح دریا، قابلیت سازگاری، مقاومت به خشکی و آموزش صحیح افراد مشارکت کننده، استفاده از منابع علمی معتبر جهت حصول نتایج بهتر و کامل در اجرای یک طرح در عرصه منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است. در مراح کاشت نیز با استناد به دستورالعمل سازمانی موجود، آموزش های فنی لازم به افراد گروه های توسعه روستایی گل محمدی و بلوط صورت گرفت و آبیاری مرحله اول به عنوان آبیاری استقرار گونه صورت گرفت. آبیاری ادوار در ماه های گرم سال نیز توسط گروه توسعه روستایی گل چشمه صورت گرفته است و به همراه حفاظت و قرق از منطقه به مدت دوسال با همکاری کامل اعضای گروه های توسعه روستایی صورت گرفته است. یکی از پایدارترین و مناسبترین روشها در افزایش سطوح کمی و کیفی رویشگاه ها، اهتمام و جدیت در فرآیند نهالکاری با گونه های بومی است. کاشت بادامک یک راه حل اساسی برای جلوگیری از فرسایش و بازسازی مکان های تخریب شده در مراتع و رویشگاه های جنگلی است که به عنوان گونه ای یاور و پیش آهنگ، می تواند بستر مناسب را برای استقرار گونه های کلیماکس منطقه فراهم آورد. در منطقه هم جوار ذخیره گاه جنگلی بادامک گدار بادام شهرستان محلات، به منظور افزایش سطح پوشش گیاهی و احیاء مراتع تخریب یافته، از گونه بادامک با روش سامانه هلالی آبگیر استفاده شده است. پروژه نهالکاری با گونه بادامک در سال 1395 با مشارکت گروه های توسعه روستایی از روستاهای یکه چاه، جمال آباد و گل چشمه منطقه پروژه مدیریت منابع طبیعی و توسعه روستایی (تعمیم ترسیب کربن) در مساحتی به وسعت 66 هکتار اجرا شده است. تولید نهال با مشارکت اعضای گروه توسعه روستایی روستای یکه چاه، نهالکاری با گروه های توسعه روستایی یکه چاه و جمال آباد صورت گرفته و حفاظت و آبیاری نهالها نیز بر عهده اعضای گروه توسعه روستایی گل چشمه بوده است. مشارکت در حفظ منابع آبی و خاکی با استفاده از تکنیک های بومی کشور و با پشتوانه علمی، یکی از بهترین جنبه های این دانش/ تجربه بومی است. چرا که احداث هلالی آبگیر با هدف استحصال رواناب قبل از ورود به آبراهه ها، به علت ذخیره مناسب رواناب در چاله های هلالی آبگیر میزان رطوبت داخل چاله ها از سایر مناطق بیشتر گردیده و عامل موثری در افزایش استقرار، شادابی و توسعه پوشش درختچه ای در هلالی آبگیر و نهایتا حفاظت خاک می شود.گنجایش آبگیری هر سامانه معادل 7/0 متر مکعب بوده که زمینه استحصال 49 متر مکعب رواناب را در هکتار فراهم می آورد. درک برنامه های احیایی و اصلاحی و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و مشارکت اهالی در این امور از عوامل تاثیرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری است. ارتقاء آگاهی اهالی و اعضای گروه توسعه روستایی در زمینه های روش کشت، تیمار بذر و مراقبت و آبیاری تا به ثمر نشستن نهال مناسب از جنبه های دیگر این کار است که توسط تسهیلگران پروژه مدیریت منابع طبیعی و توسعه روستایی به اعضای گروه آموزش لازم در این زمینه ها داده شده است و سپس با مشارکت اعضای گروه پروژه نهالکاری اجرا شده است.

اطلاعات طرح

عنوان طرح

نهالکاری با گونه بادامک در شهرستان محلات (روستای جمال آباد)، استان مرکزی

تاریخ پایان : 1396/00/00

تاریخ شروع : 1394/00/00

مختصات UTM محل طرح

جنوب X: -- Y:

شمال X: -- Y:

غرب X: -- Y:

شرق X: -- Y:

محل اجرای طرح

استان : مرکزي، شهرستان : محلات، شهر : محلات، بخش : هیچکدام، روستا : هیچکدام

ثبت شده توسط

دبیر کمیته فنی استان مرکزي

دریافت فایل PDF پرسشنامه

موقعیت روی نقشه

موقعیت روی نقشه تنظیم نشده است

تصاویر طرح

تصویری مربوط به طرح جهت نمایش بصورت بنر در سامانه
تصاویر مربوط به منطقه، پروژه ، طرح
نقشه های مربوط به منطقه یا طرح
درس آموخته ها بصورت فیلم که از مجری طرح گرفته شده است
عکس ی از جلسه کمیته فنی
فایل پی دی اف یا عکس صورت جلسه کمیته فنی
لیست امضای اعضای کمیته فنی

پرسشنامه

1- حق مالکیت معنوی
اگر تمام و یا بخشی از بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح داده شده در این قالب تحت پوشش حق مالکیت معنوی برای سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی می باشد، مشخص کنید:

توضیحی در مورد سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی صاحب حق بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید:

2- طبقه بندی
بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را بر اساس نوع عرصه/ ارتباط با ماموریت های محوری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری/ و تاثیرات آن در اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی طبقه بندی کنید ( می توانید چندین گزینه را انتخاب کنید)

کاربری غالب در منطقه مشخص شده
  • جنگل : خیر


  • مرتع : بلی


  • بیابان : خیر


  • حفاظت از عرصه های منابع طبیعی : بلی


  • آبخیزداری/ آبخوانداری : خیر


  • توان افزایی جوامع محلی : بلی


  • سایر ( عنوان درج گردد)


کمک به اقدامات مدیریت منابع طبیعی
  • حفاظت و پیشگیری از تخریب


  • احیاء


  • توسعه


  • بهره برداری


  • سازگاری با شرایط نامطلوب نظیر خشکسالی/ طغیان امراض و آفات/ کاهش تولید علوفه و...


  • ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی


  • مشارکت، همکاری


کمک به اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی
  • بهبود وضعیت اقتصادی


  • بهبود سرمایه های اجتماعی نظیر ایجاد و ساماندهی تشکلها، آموزش، ارتقاء آگاهی و...


  • بهبود وضعیت اکوسیستم های منابع طبیعی


نوع اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی در محدوده استفاده از آن
  • اثرات تولیدی و یا بهره وری


  • اثرات اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی


  • اثرات زیست محیطی


3- تشریح موقعیت و شرایط
عنوان بهترین تجربیات/ دانش بومی و سال شروع

موقعیت مکانی ( در صورت وجود نقشه ای ارائه دهید) باgps از اسامی رسمی و محلی برای تشریح این موفعیت استفاده نمایید

راجع به وضعیت طبیعی محل به اختصار توضیح دهید
  • اقلیم


  • خاک


  • توپوگرافی


  • پوشش گیاهی


  • وضعیت منابع آب


وضعیت غالب شرایط اقتصادی – اجتماعی مردم ساکن در محل و یا در مجاورت آن
  • سطح درآمد، منابع اصلی و فرعی درآمد، مالکیت اراضی و حق بهره برداری رسمی و عرفی از منابع طبیعی شامل زمین/ آب/ تولیدات مرتع جنگل/ کیاهان دارویی و...


بر پایه چه معیار و شاخصهایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را اثرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری می دانید

4- تشریح مشکلات ( علل مستقیم و غیر مستقیم) و اهداف بهترین تجربیات/ دانش بومی
تشریح مشکلات و چالشهای منطقه در رابطه با مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری

چالشهایی که توسط بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده حل می شود را توضیح دهید

اهداف اجرایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را مشخص کنید

5- فعالیت ها
روشهای معمول در رابطه با اهداف و فعالیتهای بهترین تجربیات/ دانش بومی را تشریح کنید

توضیح مختصر در خصوص تکنیک و روشهای اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید

توضیح مختصری راجع به فعالیت های اصلی با توجه به اهداف اجرایی ارائه دهید. فعالیتهای هر هدف اجرایی مشخص شده در بند فوق را بیان نمائید.

نقاط اشتراک و تفاوت بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده و مزایای آن را در مقایسه به با روش های معمول مرتبط بیان کنید

آیا اقدامی در ارتباط با الگو سازی و بهره برداری از بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده در طرح های اجرایی مرتبط صورت گرفته است؟ در صورتی که جواب مثبت است تشریح نمائید.

6- سازمان ها / نقش آفرینان درگیر ( همکاری، مشارکت و نقش دست اندرکاران)
نام و مشخصات تشکلها، سازمانهای مردم نهاد، تعاونیها، انجمن ها و سایر بخشهای غیر دولتی مشارکت کننده در این تجربه موفق را بیان کنید
  • 2 مورد


در صورتیکه این تجربه موفق با مشارکت دستگاه های اجرایی دولتی / دیگر انجام شده نام دستگاه های مذکور را ذکر نمایید
  • 2 مورد


نقش دست اندرکارانی را که نام بردید ( دولتی و غیر دولتی) در برنامه ریزی، و اجرا و پایش و ارزیابی بهترین تجربیات/ دانش بومی ذکر کنید

7- اثر بخشی
در مورد اثرات کاربرد بهترین تجربیات/ دانش بومی در منطقه اجرای آن توضیح دهید (دو اثر اولویت دار در زمینه های عنوان شده ذکر شود
  • اثرات اقتصادی – اجتماعی ( از جمله فرهنگی)

    2 مورد


  • بهبود وضعیت منابع طبیعی و آبخیزداری

    2 مورد


در مورد دو اثر خارج از محدوده اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح دهید ( اثرات آن در مناطق اطراف مشاهده می شود)
  • 2 مورد


تاثیر بر تخریب سرزمین، تنوع زیستی و تغییر اقلیم
  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر کاهش تخریب سرزمین دارد؟ تخریب سرزمین به عوامل انسانی و یا طبیعی اطلاع می شود که در دراز مدت موجب کاهش قابلیت تولید خاک می گردند

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر حفظ تنوع زیستی دارد؟

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر تعدیل و یا سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دارد؟ منظور از تغییر اقلیم در این سند کلیه اقداماتی است که موجب کاهش انتشار کربن اتمسفری و یا افزایش ترسیب یا ذخیر کربن در پوشش گیاهی و خاک می گردد. توسعه پوشش گیاهی از اقدامات شاخص ترسیب کربن در بخش منابع طبیعی می باشد.

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر ارتقاء تاب آوری عوامل انسانی و طبیعی مرتبط دارد؟ منظور از تاب آوری قابلیت حفظ کارکرد سیستم در مواجه با یک شوک و یا ننش ناشی از عوامل اقلیمی و یا انسانی می باشد.

    بله/خیر : بلی


آیا توجیه اقتصادی و تحلیل هزینه – فایده برای اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده انجام شده است؟ در صورتی که جواب مثبت است توضیح دهید

آیا اثر بخشی این تجربه موفق و یا دانش بومی را پایدار می دانید درصورتی که جواب بلی است دلایل خود را بیان کنید

8- قابلیت تکرار و تعمیم
آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده به سایر مناطق بسط داده / معرفی شده است؟ اگر بلی به کجا

آیا دستگاه های دولتی اقدامات حمایتی/ تشویقی . ترویجی جهت تعمیم بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را انجام داده اند اگر جواب بلی است نوع اقدامات را تشریح نمائید

به اعتقاد شما بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده امکان تعمیم با درصدی از سازگاری به منطقه دیگر دارد؟ اگر بلی در چه سطحی؟
  • محلی

    محلی : بلی


  • کدام شهر و شهرها

    استانی : بلی


  • سایر استانها(کدام استان و استانها)

    ملی : بلی


  • خاور میانه (کدام کشور یا کشورها)

    منطقه ای : بلی


  • سایر کشورهای نقاط جهان(کدام کشور یا کش.رها)

    بین المللی : خیر


9- درس آموخته ها
مربوط به منابع انسانی

مربوط به جنبه های مالی

مربوط به جنبه های فنی