توضیحات طرح

منارید با مشارکت تسهیلات محیط زیست جهانی GEF وبرنامه توسعه ملل متحد UNDP همزمان با 6 کشور در شمال افربقا و خاورمیانه از 2011 در ایران و 5 استان فعالیتهای خود را اغاز نموده. این پروژه به دلیل تشکیل ساختارهای فرا بخشی و نهادی از سطح ملی، استانی ، شهرستانی و روستایی (محلی) و همچنین تنظیم برنامه راهبردی مدیریت جامع حوضه ابخیز با مشارکت فعال استانداری ها و فرمانداری ها پس از گذشت 3 سال از شروع پروژه با درخواست و مشارکت استان های کشور به 13 استان در حال تعمیم است. تعمیم پروژه بین لمللی منارید در خراسان شمالی پس از مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در مرداد94 و اعلام موافقت دفتر عمران سازمان ملل متحد در پاییز همان سال با تشکیل کمیته پایش و ارزیابی با ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و قائم مقامی سازمان برنامه و بودجه و دبیری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آغاز گردید و وارد فاز اجرایی گردید.مدیریت جامع حوضه آبخیز فرایندی آگاهانه است که جنبه های مختلف بهره برداری از منابع طبیعی (بیوفیزیکی-اجتماعی-سیاسی و اقتصادی) را دریک سیستم مدیریت پایدار به منظور دستیابی به اهداف بهره برداران (امنیت غذایی -سوداروری-کاهش خطرپذیری) با درنظرداشتن اهداف جامعه (کاهش فقر-رفاه نسل های اینده و حفاظت از محیط زیست) تلفیق میکند.محدوده مورد مطالعه به مساحت 5/14997 هکتار در فاصله حدود 60کیلومتری شمال غربی بجنورد، حدودد40 کیلومتری شمال شرقی آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان و در استان خراسان شمالی واقع گردیده است. از نظ تقسیمات سیاسی حوزه مزبور جزو دهستان اترک از بخش مانه شهرستان مانه و سملقان می باشد. از اهداف پروژه ارتقاء توانمندی کارشناسان، مدیران محلی و جوامع محلی در مدیریت و برنامه ریزی توسعه ظرفیت های محلی برای سازماندهی نظام های کارآمد تولید و بهره برداری از منابع آب و خاک و در نهایت دستیابی به الگوی مناسب برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی است. عرصه کاری این پروژه در استان، حوزه آبخیز سد شیرین دره با مساحت 160000 هکتار و جمعیت معادل20000 نفر و 61 نقطه سکونتگاهی است که در محدوده شهرستانهای بجنورد، شیروان و مانه و سملقان واقع شده است. تعداد روستاهای پایلوت پروژه اکنون به 14روستا رسیده که سالیانه در حال افزایش می باشد. مهم ترین اقداماتی که در پروژه مدیریت جامع حوزه آبخیز انجام شده است شامل برگزاری 15 جلسه کمیته مدیریت جامع حوزه آبخیز در استانداری و فرمانداری شهرستان های محدوده پروژه، برگزاری دوره های آموزشی به میزان 134000 نفر- روز (در زمینه­ های کشاورزی، منابع طبیعی و معیشتی) ، تشکیل 10 صندوق اعتباری خرد با اندوخته ای بیش از 900 میلیون ریال و 1120 عضو،اجرای پروژه های مدیریت مشارکت منابع آب (احداث 6 کیلومتر کانال بتنی)،اجرای پروژه های مشارکتی مدیریت مرتع بیش از 500 هکتار(کشت گیاهان دارویی و علوفه ای و احداث 7 باب آبشخور)، اشتغال ایجادی برای 237 نفر از بانوان روستاهای پایلوت( در زمینه های نساجی، خیاطی، قالی بافی و تابلو فرش بافی)، پیگیری و اعطای تسهیلات از محل صندوق های خرد روستایی و صندوق کار افرینی امید به تعداد 96 نفر با مبلغ بالغ بر 2900میلیون ریال،اصلاح نژاد دام به تعداد 400 راس و افزایش درصد دوقلوزایی، آموزش بهره برداری از گیاهان دارویی و بسته بندی آن ، مستندسازی و چاپ اقدامات پروژه (تعداد 4000 نسخه بروشور)، برگزاری بیش از 10 مورد تورهای علمی و بازدید از سایت های موفق و استفاده از انرژی های نو و سوخت های جایگزین ( توزیع 24 دستگاه آبگرمکن خورشیدی و 17 عدد تنور گازی )

اطلاعات طرح

عنوان طرح

اجرای پروژه مدیریت جامع حوزه آبخیز- منارید خراسان شمالی

تاریخ پایان : 1398/04/31

تاریخ شروع : 1394/10/01

مختصات UTM محل طرح

جنوب X: -- Y:

شمال X: -- Y:

غرب X: 584031 -- Y: 4205599

شرق X: 509376 -- Y: 4167186

محل اجرای طرح

استان : خراسان شمالي، شهرستان : مانه وسملقان، شهر : مانه، بخش : شيرين سو، روستا : بربرقلعه

ثبت شده توسط

رییس آموزش و ترویج استان خراسان شمالي

دریافت فایل PDF پرسشنامه

موقعیت روی نقشه

موقعیت روی نقشه تنظیم نشده است

تصاویر طرح

تصویری مربوط به طرح جهت نمایش بصورت بنر در سامانه
تصاویر مربوط به منطقه، پروژه ، طرح
نقشه های مربوط به منطقه یا طرح
درس آموخته ها بصورت فیلم که از مجری طرح گرفته شده است
عکس ی از جلسه کمیته فنی
فایل پی دی اف یا عکس صورت جلسه کمیته فنی
لیست امضای اعضای کمیته فنی

پرسشنامه

1- حق مالکیت معنوی
اگر تمام و یا بخشی از بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح داده شده در این قالب تحت پوشش حق مالکیت معنوی برای سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی می باشد، مشخص کنید:

توضیحی در مورد سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی صاحب حق بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید:

2- طبقه بندی
بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را بر اساس نوع عرصه/ ارتباط با ماموریت های محوری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری/ و تاثیرات آن در اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی طبقه بندی کنید ( می توانید چندین گزینه را انتخاب کنید)

کاربری غالب در منطقه مشخص شده
  • جنگل : خیر


  • مرتع : خیر


  • بیابان : خیر


  • حفاظت از عرصه های منابع طبیعی : خیر


  • آبخیزداری/ آبخوانداری : بلی


  • توان افزایی جوامع محلی : خیر


  • سایر ( عنوان درج گردد)


کمک به اقدامات مدیریت منابع طبیعی
  • حفاظت و پیشگیری از تخریب


  • احیاء


  • توسعه


  • بهره برداری


  • سازگاری با شرایط نامطلوب نظیر خشکسالی/ طغیان امراض و آفات/ کاهش تولید علوفه و...


  • ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی


  • مشارکت، همکاری


کمک به اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی
  • بهبود وضعیت اقتصادی


  • بهبود سرمایه های اجتماعی نظیر ایجاد و ساماندهی تشکلها، آموزش، ارتقاء آگاهی و...


  • بهبود وضعیت اکوسیستم های منابع طبیعی


نوع اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی در محدوده استفاده از آن
  • اثرات تولیدی و یا بهره وری


  • اثرات اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی


  • اثرات زیست محیطی


3- تشریح موقعیت و شرایط
عنوان بهترین تجربیات/ دانش بومی و سال شروع

موقعیت مکانی ( در صورت وجود نقشه ای ارائه دهید) باgps از اسامی رسمی و محلی برای تشریح این موفعیت استفاده نمایید

راجع به وضعیت طبیعی محل به اختصار توضیح دهید
  • اقلیم


  • خاک


  • توپوگرافی


  • پوشش گیاهی


  • وضعیت منابع آب


وضعیت غالب شرایط اقتصادی – اجتماعی مردم ساکن در محل و یا در مجاورت آن
  • سطح درآمد، منابع اصلی و فرعی درآمد، مالکیت اراضی و حق بهره برداری رسمی و عرفی از منابع طبیعی شامل زمین/ آب/ تولیدات مرتع جنگل/ کیاهان دارویی و...


بر پایه چه معیار و شاخصهایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را اثرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری می دانید

4- تشریح مشکلات ( علل مستقیم و غیر مستقیم) و اهداف بهترین تجربیات/ دانش بومی
تشریح مشکلات و چالشهای منطقه در رابطه با مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری

چالشهایی که توسط بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده حل می شود را توضیح دهید

اهداف اجرایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را مشخص کنید

5- فعالیت ها
روشهای معمول در رابطه با اهداف و فعالیتهای بهترین تجربیات/ دانش بومی را تشریح کنید

توضیح مختصر در خصوص تکنیک و روشهای اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید

توضیح مختصری راجع به فعالیت های اصلی با توجه به اهداف اجرایی ارائه دهید. فعالیتهای هر هدف اجرایی مشخص شده در بند فوق را بیان نمائید.

نقاط اشتراک و تفاوت بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده و مزایای آن را در مقایسه به با روش های معمول مرتبط بیان کنید

آیا اقدامی در ارتباط با الگو سازی و بهره برداری از بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده در طرح های اجرایی مرتبط صورت گرفته است؟ در صورتی که جواب مثبت است تشریح نمائید.

6- سازمان ها / نقش آفرینان درگیر ( همکاری، مشارکت و نقش دست اندرکاران)
نام و مشخصات تشکلها، سازمانهای مردم نهاد، تعاونیها، انجمن ها و سایر بخشهای غیر دولتی مشارکت کننده در این تجربه موفق را بیان کنید
  • 2 مورد


در صورتیکه این تجربه موفق با مشارکت دستگاه های اجرایی دولتی / دیگر انجام شده نام دستگاه های مذکور را ذکر نمایید
  • 2 مورد


نقش دست اندرکارانی را که نام بردید ( دولتی و غیر دولتی) در برنامه ریزی، و اجرا و پایش و ارزیابی بهترین تجربیات/ دانش بومی ذکر کنید

7- اثر بخشی
در مورد اثرات کاربرد بهترین تجربیات/ دانش بومی در منطقه اجرای آن توضیح دهید (دو اثر اولویت دار در زمینه های عنوان شده ذکر شود
  • اثرات اقتصادی – اجتماعی ( از جمله فرهنگی)

    2 مورد


  • بهبود وضعیت منابع طبیعی و آبخیزداری

    2 مورد


در مورد دو اثر خارج از محدوده اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح دهید ( اثرات آن در مناطق اطراف مشاهده می شود)
  • 2 مورد


تاثیر بر تخریب سرزمین، تنوع زیستی و تغییر اقلیم
  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر کاهش تخریب سرزمین دارد؟ تخریب سرزمین به عوامل انسانی و یا طبیعی اطلاع می شود که در دراز مدت موجب کاهش قابلیت تولید خاک می گردند

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر حفظ تنوع زیستی دارد؟

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر تعدیل و یا سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دارد؟ منظور از تغییر اقلیم در این سند کلیه اقداماتی است که موجب کاهش انتشار کربن اتمسفری و یا افزایش ترسیب یا ذخیر کربن در پوشش گیاهی و خاک می گردد. توسعه پوشش گیاهی از اقدامات شاخص ترسیب کربن در بخش منابع طبیعی می باشد.

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر ارتقاء تاب آوری عوامل انسانی و طبیعی مرتبط دارد؟ منظور از تاب آوری قابلیت حفظ کارکرد سیستم در مواجه با یک شوک و یا ننش ناشی از عوامل اقلیمی و یا انسانی می باشد.

    بله/خیر : بلی


آیا توجیه اقتصادی و تحلیل هزینه – فایده برای اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده انجام شده است؟ در صورتی که جواب مثبت است توضیح دهید

آیا اثر بخشی این تجربه موفق و یا دانش بومی را پایدار می دانید درصورتی که جواب بلی است دلایل خود را بیان کنید

8- قابلیت تکرار و تعمیم
آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده به سایر مناطق بسط داده / معرفی شده است؟ اگر بلی به کجا

آیا دستگاه های دولتی اقدامات حمایتی/ تشویقی . ترویجی جهت تعمیم بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را انجام داده اند اگر جواب بلی است نوع اقدامات را تشریح نمائید

به اعتقاد شما بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده امکان تعمیم با درصدی از سازگاری به منطقه دیگر دارد؟ اگر بلی در چه سطحی؟
  • محلی

    محلی : بلی


  • کدام شهر و شهرها

    استانی : بلی


  • سایر استانها(کدام استان و استانها)

    ملی : بلی


  • خاور میانه (کدام کشور یا کشورها)

    منطقه ای : بلی


  • سایر کشورهای نقاط جهان(کدام کشور یا کش.رها)

    بین المللی : بلی


9- درس آموخته ها
مربوط به منابع انسانی

مربوط به جنبه های مالی

مربوط به جنبه های فنی