توضیحات طرح

نهالکاری با گونه قیچ در سال 1394 با مشارکت اعضای گروه توسعه روستایی گل محمدی روستای یکه چاه در مساحت 5 هکتار انجام شده است. این پروژه با جلب مشارکت مردمی در تمامی مراحل انجام پذیرفته است. با برگزاری جلسات فنی، آموزشی و توجیهی در خصوص شرایط نامساعد اراضی تخریب یافته بیابانی و لزوم احیاء و اصلاح پوشش گیاهی که از دغدغه های اهالی روستای یکه چاه نیز بوده است، مراحل تولید نهال، کاشت، آبیاری و مراقبت و نگهداری با مشارکت گروه توسعه روستایی گل محمدی یکه چاه صورت پذیرفته است. به دلیل آشنا نبودن مردم منطقه و اعضای گروه توسعه روستایی چند جلسه آموزشی در خصوص نحوه تولید نهال بیابانی به اعضای گروه صورت گرفت سپس با انعقاد قرارداد کوتاه مدت نسبت به تولید نهال اقدام شد. مراحل کاشت نیز با توجه به دستورالعمل های موجود به اعضای گروه آموزش داده شد. نکته مهم و تفاوت اساسی در اجرای پروژه نسبت به پروژه هایی که به روش معمول پیمانکاری تاکنون اجرا گردیده است این است که پروژه در مراحل کاشت، آبیاری، حفاظت و قرق دو ساله به صورت کاملا مشارکتی و بدون صرف هزینه از اعتبارات ملی و استانی بوده است. در نهایت با اجرای این طرح پوشش گیاهی منطقه احیاء و سطح تاج پوشش گیاهی افزایش یافته است. تاثیر این مهم در کاهش رواناب سطحی، افزایش ترسیب کربن در خاک و اندام گیاهی منعکس گردیده است. از سویی گونه قیچ به دلیل خوشخوراک بودن، بخشی از علوفه مورد نیاز دام منطقه را تامین نموده است. پس از انتخاب گونه قیچ با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، خاک، قابلیت سازگاری گونه، ارتفاع از سطح دریا، مقاومت به خشکی، خوشخوراکی گونه و قابلیت تجدید حیات طبیعی، بذور این گونه به دلیل دارا بودن مواد بازدارنده رشد در باله ها و سطح پوسته بذر، با استفاده از تیمار آب جوش، تیمار و پس از آماده سازی در محل خزانه در گلدانهای پلاستیکی که با نسبت مشخصی از کود حیوانی پوسیده، خاک و ماسه بادی پر شده بودند، در تیرماه مورد کاشت قرار گرفتند، پس از طی دوره رشد سه ماه به عرصه اصلی منتقل شده اند. قابل ذکر است جوانه های گیاه مورد استفاده پرندگان قرار می گیرد، لذا با شروع جوانه زنی، ردیف های گلدانی در محل خزانه تا ارتفاع مشخصی با توری سیمی پوشیده شدند. نهالهای تولید شده پس از اولین بارندگی پائیزه در ردیفهای مشخص در فواصل کاشت 6*8 متری در عمق 35 سانتی متری با جدا کردن کامل پوشش پلاستیکی گلدانها مورد کاشت قرار گرفتند و اولین آبیاری نیز به عنوان آبیاری استقرار صورت پذیرفت. طی نشستهایی با اعضای گروه توسعه گل محمدی روستای یکه چاه در خصوص احیاء قسمتی از اراضی تخریب یافته روستای مذکور، اصلاح و احیاء پوشش گیاهی منطقه مشخص شده با نهالکاری به تصویب رسید. با توجه به اینکه اهالی تاکنون تولید نهال بیابانی را انجام نداده بودند، جلساتی عملی در محل خزانه تولید نهال واقع در مجاورت منطقه برگزار و آموزش تولید نهال گونه های بیابانی به افراد گروه توسعه روستایی داده شد و با نظارت تسهیلگران پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی تولید نهال به ثمر رسید. طی جلسات جداگانه با اهالی روستای یکه چاه که اکثر آنها عضو گروه های توسعه روستایی نیز می باشند، درخصوص اهمیت حفظ اراضی که مورد تعلیف دام قرار می گیرند و از سویی توان تولید علوفه این اراضی برای دام، طی یک پویش یک روزه قسمتی از نهال های تولید شده قیچ در عرصه کاشته شد و سپس اعضای گروه توسعه روستایی در چند روز متوالی مابقی نهالها با برنامه ریزی آنها مورد کاشت قرار گرفت. آبیاری استقرار نهال ها و یک دور آبیاری در فصل رویش، حفاظت و قرق منطقه نیز توسط اعضای گروه توسعه روستایی صورت گرفته است. 3-با اجرای قرق و حفاظت در منطقه به مدت دو سال متوالی و همکاری و مشارکت اهالی در این امر که خود از منطقه اجرا شده محافظت نموده اند، تجدید حیات گونه های گیاهی موجود در منطقه بخوبی صورت گرفته است و میزان تولید علوفه را افزایش داده است. از طرفی بازجذب نزولات جوی به دلیل افزایش استقرار گیاهی، افزایش یافته است.

اطلاعات طرح

عنوان طرح

نهالکاری با گونه قیچ در اراضی بیابانی روستای یکه چاه شهرستان محلات استان مرکزی

تاریخ پایان : 1400/12/23

تاریخ شروع : 1394/09/15

مختصات UTM محل طرح

جنوب X: -- Y:

شمال X: -- Y:

غرب X: -- Y:

شرق X: -- Y:

محل اجرای طرح

استان : مرکزي، شهرستان : محلات، شهر : مرکزي، بخش : هیچکدام، روستا : هیچکدام

ثبت شده توسط

دبیر کمیته فنی استان مرکزي

دریافت فایل PDF پرسشنامه

موقعیت روی نقشه

موقعیت روی نقشه تنظیم نشده است

تصاویر طرح

تصویری مربوط به طرح جهت نمایش بصورت بنر در سامانه
تصاویر مربوط به منطقه، پروژه ، طرح
نقشه های مربوط به منطقه یا طرح
درس آموخته ها بصورت فیلم که از مجری طرح گرفته شده است
عکس ی از جلسه کمیته فنی
فایل پی دی اف یا عکس صورت جلسه کمیته فنی
لیست امضای اعضای کمیته فنی

پرسشنامه

1- حق مالکیت معنوی
اگر تمام و یا بخشی از بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح داده شده در این قالب تحت پوشش حق مالکیت معنوی برای سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی می باشد، مشخص کنید:

توضیحی در مورد سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی صاحب حق بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید:

2- طبقه بندی
بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را بر اساس نوع عرصه/ ارتباط با ماموریت های محوری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری/ و تاثیرات آن در اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی طبقه بندی کنید ( می توانید چندین گزینه را انتخاب کنید)

کاربری غالب در منطقه مشخص شده
  • جنگل : خیر


  • مرتع : خیر


  • بیابان : بلی


  • حفاظت از عرصه های منابع طبیعی : بلی


  • آبخیزداری/ آبخوانداری : خیر


  • توان افزایی جوامع محلی : بلی


  • سایر ( عنوان درج گردد)


کمک به اقدامات مدیریت منابع طبیعی
  • حفاظت و پیشگیری از تخریب


  • احیاء


  • توسعه


  • بهره برداری


  • سازگاری با شرایط نامطلوب نظیر خشکسالی/ طغیان امراض و آفات/ کاهش تولید علوفه و...


  • ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی


  • مشارکت، همکاری


کمک به اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی
  • بهبود وضعیت اقتصادی


  • بهبود سرمایه های اجتماعی نظیر ایجاد و ساماندهی تشکلها، آموزش، ارتقاء آگاهی و...


  • بهبود وضعیت اکوسیستم های منابع طبیعی


نوع اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی در محدوده استفاده از آن
  • اثرات تولیدی و یا بهره وری


  • اثرات اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی


  • اثرات زیست محیطی


3- تشریح موقعیت و شرایط
عنوان بهترین تجربیات/ دانش بومی و سال شروع

موقعیت مکانی ( در صورت وجود نقشه ای ارائه دهید) باgps از اسامی رسمی و محلی برای تشریح این موفعیت استفاده نمایید

راجع به وضعیت طبیعی محل به اختصار توضیح دهید
  • اقلیم


  • خاک


  • توپوگرافی


  • پوشش گیاهی


  • وضعیت منابع آب


وضعیت غالب شرایط اقتصادی – اجتماعی مردم ساکن در محل و یا در مجاورت آن
  • سطح درآمد، منابع اصلی و فرعی درآمد، مالکیت اراضی و حق بهره برداری رسمی و عرفی از منابع طبیعی شامل زمین/ آب/ تولیدات مرتع جنگل/ کیاهان دارویی و...


بر پایه چه معیار و شاخصهایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را اثرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری می دانید

4- تشریح مشکلات ( علل مستقیم و غیر مستقیم) و اهداف بهترین تجربیات/ دانش بومی
تشریح مشکلات و چالشهای منطقه در رابطه با مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری

چالشهایی که توسط بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده حل می شود را توضیح دهید

اهداف اجرایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را مشخص کنید

5- فعالیت ها
روشهای معمول در رابطه با اهداف و فعالیتهای بهترین تجربیات/ دانش بومی را تشریح کنید

توضیح مختصر در خصوص تکنیک و روشهای اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید

توضیح مختصری راجع به فعالیت های اصلی با توجه به اهداف اجرایی ارائه دهید. فعالیتهای هر هدف اجرایی مشخص شده در بند فوق را بیان نمائید.

نقاط اشتراک و تفاوت بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده و مزایای آن را در مقایسه به با روش های معمول مرتبط بیان کنید

آیا اقدامی در ارتباط با الگو سازی و بهره برداری از بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده در طرح های اجرایی مرتبط صورت گرفته است؟ در صورتی که جواب مثبت است تشریح نمائید.

6- سازمان ها / نقش آفرینان درگیر ( همکاری، مشارکت و نقش دست اندرکاران)
نام و مشخصات تشکلها، سازمانهای مردم نهاد، تعاونیها، انجمن ها و سایر بخشهای غیر دولتی مشارکت کننده در این تجربه موفق را بیان کنید
  • 2 مورد


در صورتیکه این تجربه موفق با مشارکت دستگاه های اجرایی دولتی / دیگر انجام شده نام دستگاه های مذکور را ذکر نمایید
  • 2 مورد


نقش دست اندرکارانی را که نام بردید ( دولتی و غیر دولتی) در برنامه ریزی، و اجرا و پایش و ارزیابی بهترین تجربیات/ دانش بومی ذکر کنید

7- اثر بخشی
در مورد اثرات کاربرد بهترین تجربیات/ دانش بومی در منطقه اجرای آن توضیح دهید (دو اثر اولویت دار در زمینه های عنوان شده ذکر شود
  • اثرات اقتصادی – اجتماعی ( از جمله فرهنگی)

    2 مورد


  • بهبود وضعیت منابع طبیعی و آبخیزداری

    2 مورد


در مورد دو اثر خارج از محدوده اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح دهید ( اثرات آن در مناطق اطراف مشاهده می شود)
  • 2 مورد


تاثیر بر تخریب سرزمین، تنوع زیستی و تغییر اقلیم
  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر کاهش تخریب سرزمین دارد؟ تخریب سرزمین به عوامل انسانی و یا طبیعی اطلاع می شود که در دراز مدت موجب کاهش قابلیت تولید خاک می گردند

    بله/خیر : خیر


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر حفظ تنوع زیستی دارد؟

    بله/خیر : خیر


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر تعدیل و یا سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دارد؟ منظور از تغییر اقلیم در این سند کلیه اقداماتی است که موجب کاهش انتشار کربن اتمسفری و یا افزایش ترسیب یا ذخیر کربن در پوشش گیاهی و خاک می گردد. توسعه پوشش گیاهی از اقدامات شاخص ترسیب کربن در بخش منابع طبیعی می باشد.

    بله/خیر : خیر


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر ارتقاء تاب آوری عوامل انسانی و طبیعی مرتبط دارد؟ منظور از تاب آوری قابلیت حفظ کارکرد سیستم در مواجه با یک شوک و یا ننش ناشی از عوامل اقلیمی و یا انسانی می باشد.

    بله/خیر : خیر


آیا توجیه اقتصادی و تحلیل هزینه – فایده برای اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده انجام شده است؟ در صورتی که جواب مثبت است توضیح دهید

آیا اثر بخشی این تجربه موفق و یا دانش بومی را پایدار می دانید درصورتی که جواب بلی است دلایل خود را بیان کنید

8- قابلیت تکرار و تعمیم
آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده به سایر مناطق بسط داده / معرفی شده است؟ اگر بلی به کجا

آیا دستگاه های دولتی اقدامات حمایتی/ تشویقی . ترویجی جهت تعمیم بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را انجام داده اند اگر جواب بلی است نوع اقدامات را تشریح نمائید

به اعتقاد شما بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده امکان تعمیم با درصدی از سازگاری به منطقه دیگر دارد؟ اگر بلی در چه سطحی؟
  • محلی

    محلی : بلی


  • کدام شهر و شهرها

    استانی : بلی


  • سایر استانها(کدام استان و استانها)

    ملی : بلی


  • خاور میانه (کدام کشور یا کشورها)

    منطقه ای : خیر


  • سایر کشورهای نقاط جهان(کدام کشور یا کش.رها)

    بین المللی : خیر


9- درس آموخته ها
مربوط به منابع انسانی

مربوط به جنبه های مالی

مربوط به جنبه های فنی