توضیحات طرح

اهمانگونه که میدانید چنانچه شیوه‌های کنونی استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست اصلاح نشود، دیری نخواهد پایید که بسیاری از گونه‌های موجود منقرض خواهند شد. سال‌ها است سازمان‌های دست اندرکار توسعه در منطقه از مطالعات توسعه پایدار برخوردارند و در اجرا نیز سعی در رعایت موازین مربوطه دارند، اما برآیند اقدامات در عرصه طبیعت نتایج چندان مطلوبی در پی نداشته است. این فعالیت‌ها جزیره‌ای و ناهماهنگ بوده و مشارکت جوامع محلی را به همراه نداشته و برآیند آن تاثیری در حفظ اکوسیستم های جنگلی و توان اکولوژیکی نداشته است. از اینرو اجرایی شدن برنامه ای با عنوان بهره مندی از مشارکت جوامع محلی در پیشگیری ، شناسایی و کنترل حریق عرصه های جنگلی و مرتعی استان کردستان ، با هدف تلفيق الزامات حفاظت ازجنگلها و توجه به نیازهای توسعه، در فرآیندی با حضور کلیه دست اندرکاران ضروری استتنها از طریق همسو‌ نمودن برنامه های اجرایی با رویکرد حفاظت از جنگلها و مراتع است که می توان به توسعه پایدار و متوازن منطقه ای دست یافت، پیشینه طرح بعد از بروز رکود بزرگ اقتصادی در اروپا و امریکا در سال ۱۹۲۹ ؛ برنامه ای اقتصادی و اجتماعی به نام نیو دیل (New Deal)به معنی معامله جدید شروع شدکه هدف آن دخالت دولت در اقتصاد برای خروج از بحران وخیم سرمایه‌داری و دمیدن جان تاره به زیرساخت‌های این نظام. به همین دلیل بلافاصله درسال ۱۹۳۲، دولت فدرال برنامه‌های اصلاحی خود را آغاز کرد که به تحولات عظیم اقتصادی و اجتماعی در جامعه انجامید. آنان با استفاده از پشتوانه عظیم مالی دولت، به سرمایه‌گذاری در امور عمرانی و زیربنایی پرداختند تا از این طریق با بیکاری مبارزه نماید و با تزریق پول به طبقه کارگر، امکان خرید محصولات انبار شده در کارخانجات را فراهم نمایند. رکود اقتصادی سال ۱۹۲۹ به این دلیل بروز کرد که قدرت خرید پائین کارگران و طبقه متوسط، زمینه فروش محصولات صنعتی و کشاورزی را از بین برده بود؛ بنابراین ایجاد رونق اقتصادی را از طریق پرداخت کمک‌های مالی دولت فدرال و سرمایه‌گذاری در اموری که بخش خصوصی رغبتی به سرمایه‌گذاری در آن نشان نمی‌دادند، در صدر برنامه‌های خود قرار دادند.یکی از اصلی ترین بخش های نیودیل «لشکر مردمی حفاظت از محیط زیست بود»( Civilian Conservation Corps) که شغل‌هایی در رابطه با حفاظت از منابع طبیعی و توسعه آن‌ ها در مناطق روستایی را برای نیروی کار غیر ماهر فراهم می‌کرد. ماموریت آن این بود که افراد بیکار ،کار کنند، تا منابع طبیعی کشور، به ویژه جنگل ها و پارک های عمومی را بهبود ببخشند.لشکر مردمی حفاظت از محیط زیست در جهت فراهم آوردن شغل برای مردان جوانی که در یافتن شغل طی رکود بزرگ اقتصادی مشکل داشتند طراحی شده بود ولی همزمان برنامه‌ای عمومی برای حفاظت از منابع طبیعی در تمامی ایالت‌ها نیز به‌شمار می‌آمد. توجه عمومی به لشکر مردمی حفاظت از محیط زیست، آن را به مشهورترین طرح از برنامه‌های نیو دیل تبدیل کرد. لشکر مردمی حفاظت از محیط زیست به‌طور غیرمستقیم باعث آگاهی و توجه بیشتر مردم نسبت به منابع طبیعی و احساس به لزوم وجود برنامه‌های ملی جامع به‌طور دقیق طراحی‌شده‌ای در جهت حفاظت از منابع طبیعی و گسترششان گردید. در مدتی که برنامه لشکرمردمی حفاظت ازمحیط زیست اجرا می‌شد، داوطلبان نزدیک به ۳ میلیارد درخت برای کمک به جنگل‌زایی کاشتند و روش‌های مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها را به روز کردند کارگران فعال در این برنامه با کاشت درخت، احیای آبخیز و آبخوان ها و ده ها مورد اقدامات دیگر شبکه ای از پارک ها، جنگل ها و مراتع را در تمامی مناطق کشور ایجاد کردند. که امروز هم به طور گسترده مورد استفاده مردم قرار می گیرد این لشکر مهارت های مفیدی را به هزاران نفر از مردان جوان بیکار آموزش داد و الهام بخش نسل های بعد برای احترام به محیط زیست و حفظ اراضی عمومی شد. و فراتر از تاثیر فیزیکی در محیط زیست ،این لشکر به گسترش حمایت عمومی برای حفاظت از محیط زیست کمک کرد. در دهه های 1940 و 1950، گروه هایی از جوانان، از جمله گارد سبز در ایالت های مختلف ،برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل های محلی، پاکسازی زباله¬های قابل اشتعال از جنگل، ایجاد آتش بر و خدمت به عنوان آتش نشان داوطلب شدند. اگرچه امروزه اجرای طرح¬های اشتغال عمومی به سبک فوق الذکر دشوار است، اما بعضی از ایده های آن هنوز هم اجرا می¬شود. طرح بهره مندی از مشارکت جوامع محلی در پیشگیری ، شناسایی و کنترل حریق عرصه های جنگلی و مرتعی استان کردستان با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشابه این طرح و هدف آن بهره مندی از نیروهای جوان ، فعال و حاضر در روستاهای مریوان و بانه بعنوان حوزه های پایلوت بمنظور حفاظت از عرصه های منابع طبیعی شامل جنگلها، مراتع می باشد

اطلاعات طرح

عنوان طرح

اجرای طرح بهره مندی از مشارکت جوامع محلی در پیشگیری ، شناسایی و کنترل حریق عرصه های جنگلی و مرتعی کردستان با تکیه بر توسعه اشتغال سبز و ابتکارات سبز در شهرستانهای بانه و مریوان سال اجرا 1399

تاریخ پایان : 1399/08/30

تاریخ شروع : 1399/03/01

مختصات UTM محل طرح

جنوب X: 580237 -- Y: 3984050

شمال X: 606827 -- Y: 3931188

غرب X: 580237 -- Y: 3984050

شرق X: 606827 -- Y: 3931188

محل اجرای طرح

استان : كردستان، شهرستان : بانه، شهر : بانه، بخش : هیچکدام، روستا : هیچکدام

ثبت شده توسط

دبیر کمیته فنی استان كردستان

دریافت فایل PDF پرسشنامه

موقعیت روی نقشه

موقعیت روی نقشه تنظیم نشده است

تصاویر طرح

تصویری مربوط به طرح جهت نمایش بصورت بنر در سامانه
تصاویر مربوط به منطقه، پروژه ، طرح
نقشه های مربوط به منطقه یا طرح
درس آموخته ها بصورت فیلم که از مجری طرح گرفته شده است
عکس ی از جلسه کمیته فنی
فایل پی دی اف یا عکس صورت جلسه کمیته فنی
لیست امضای اعضای کمیته فنی

پرسشنامه

1- حق مالکیت معنوی
اگر تمام و یا بخشی از بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح داده شده در این قالب تحت پوشش حق مالکیت معنوی برای سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی می باشد، مشخص کنید:

توضیحی در مورد سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی صاحب حق بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید:

2- طبقه بندی
بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را بر اساس نوع عرصه/ ارتباط با ماموریت های محوری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری/ و تاثیرات آن در اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی طبقه بندی کنید ( می توانید چندین گزینه را انتخاب کنید)

کاربری غالب در منطقه مشخص شده
  • جنگل : بلی


  • مرتع : بلی


  • بیابان : خیر


  • حفاظت از عرصه های منابع طبیعی : بلی


  • آبخیزداری/ آبخوانداری : خیر


  • توان افزایی جوامع محلی : بلی


  • سایر ( عنوان درج گردد)


کمک به اقدامات مدیریت منابع طبیعی
  • حفاظت و پیشگیری از تخریب


  • احیاء


  • توسعه


  • بهره برداری


  • سازگاری با شرایط نامطلوب نظیر خشکسالی/ طغیان امراض و آفات/ کاهش تولید علوفه و...


  • ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی


  • مشارکت، همکاری


کمک به اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی
  • بهبود وضعیت اقتصادی


  • بهبود سرمایه های اجتماعی نظیر ایجاد و ساماندهی تشکلها، آموزش، ارتقاء آگاهی و...


  • بهبود وضعیت اکوسیستم های منابع طبیعی


نوع اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی در محدوده استفاده از آن
  • اثرات تولیدی و یا بهره وری


  • اثرات اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی


  • اثرات زیست محیطی


3- تشریح موقعیت و شرایط
عنوان بهترین تجربیات/ دانش بومی و سال شروع

موقعیت مکانی ( در صورت وجود نقشه ای ارائه دهید) باgps از اسامی رسمی و محلی برای تشریح این موفعیت استفاده نمایید

راجع به وضعیت طبیعی محل به اختصار توضیح دهید
  • اقلیم


  • خاک


  • توپوگرافی


  • پوشش گیاهی


  • وضعیت منابع آب


وضعیت غالب شرایط اقتصادی – اجتماعی مردم ساکن در محل و یا در مجاورت آن
  • سطح درآمد، منابع اصلی و فرعی درآمد، مالکیت اراضی و حق بهره برداری رسمی و عرفی از منابع طبیعی شامل زمین/ آب/ تولیدات مرتع جنگل/ کیاهان دارویی و...


بر پایه چه معیار و شاخصهایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را اثرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری می دانید

4- تشریح مشکلات ( علل مستقیم و غیر مستقیم) و اهداف بهترین تجربیات/ دانش بومی
تشریح مشکلات و چالشهای منطقه در رابطه با مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری

چالشهایی که توسط بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده حل می شود را توضیح دهید

اهداف اجرایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را مشخص کنید

5- فعالیت ها
روشهای معمول در رابطه با اهداف و فعالیتهای بهترین تجربیات/ دانش بومی را تشریح کنید

توضیح مختصر در خصوص تکنیک و روشهای اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید

توضیح مختصری راجع به فعالیت های اصلی با توجه به اهداف اجرایی ارائه دهید. فعالیتهای هر هدف اجرایی مشخص شده در بند فوق را بیان نمائید.

نقاط اشتراک و تفاوت بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده و مزایای آن را در مقایسه به با روش های معمول مرتبط بیان کنید

آیا اقدامی در ارتباط با الگو سازی و بهره برداری از بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده در طرح های اجرایی مرتبط صورت گرفته است؟ در صورتی که جواب مثبت است تشریح نمائید.

6- سازمان ها / نقش آفرینان درگیر ( همکاری، مشارکت و نقش دست اندرکاران)
نام و مشخصات تشکلها، سازمانهای مردم نهاد، تعاونیها، انجمن ها و سایر بخشهای غیر دولتی مشارکت کننده در این تجربه موفق را بیان کنید
  • 2 مورد


در صورتیکه این تجربه موفق با مشارکت دستگاه های اجرایی دولتی / دیگر انجام شده نام دستگاه های مذکور را ذکر نمایید
  • 2 مورد


نقش دست اندرکارانی را که نام بردید ( دولتی و غیر دولتی) در برنامه ریزی، و اجرا و پایش و ارزیابی بهترین تجربیات/ دانش بومی ذکر کنید

7- اثر بخشی
در مورد اثرات کاربرد بهترین تجربیات/ دانش بومی در منطقه اجرای آن توضیح دهید (دو اثر اولویت دار در زمینه های عنوان شده ذکر شود
  • اثرات اقتصادی – اجتماعی ( از جمله فرهنگی)

    2 مورد


  • بهبود وضعیت منابع طبیعی و آبخیزداری

    2 مورد


در مورد دو اثر خارج از محدوده اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح دهید ( اثرات آن در مناطق اطراف مشاهده می شود)
  • 2 مورد


تاثیر بر تخریب سرزمین، تنوع زیستی و تغییر اقلیم
  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر کاهش تخریب سرزمین دارد؟ تخریب سرزمین به عوامل انسانی و یا طبیعی اطلاع می شود که در دراز مدت موجب کاهش قابلیت تولید خاک می گردند

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر حفظ تنوع زیستی دارد؟

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر تعدیل و یا سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دارد؟ منظور از تغییر اقلیم در این سند کلیه اقداماتی است که موجب کاهش انتشار کربن اتمسفری و یا افزایش ترسیب یا ذخیر کربن در پوشش گیاهی و خاک می گردد. توسعه پوشش گیاهی از اقدامات شاخص ترسیب کربن در بخش منابع طبیعی می باشد.

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر ارتقاء تاب آوری عوامل انسانی و طبیعی مرتبط دارد؟ منظور از تاب آوری قابلیت حفظ کارکرد سیستم در مواجه با یک شوک و یا ننش ناشی از عوامل اقلیمی و یا انسانی می باشد.

    بله/خیر : بلی


آیا توجیه اقتصادی و تحلیل هزینه – فایده برای اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده انجام شده است؟ در صورتی که جواب مثبت است توضیح دهید

آیا اثر بخشی این تجربه موفق و یا دانش بومی را پایدار می دانید درصورتی که جواب بلی است دلایل خود را بیان کنید

8- قابلیت تکرار و تعمیم
آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده به سایر مناطق بسط داده / معرفی شده است؟ اگر بلی به کجا

آیا دستگاه های دولتی اقدامات حمایتی/ تشویقی . ترویجی جهت تعمیم بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را انجام داده اند اگر جواب بلی است نوع اقدامات را تشریح نمائید

به اعتقاد شما بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده امکان تعمیم با درصدی از سازگاری به منطقه دیگر دارد؟ اگر بلی در چه سطحی؟
  • محلی

    محلی : بلی


  • کدام شهر و شهرها

    استانی : بلی


  • سایر استانها(کدام استان و استانها)

    ملی : بلی


  • خاور میانه (کدام کشور یا کشورها)

    منطقه ای : خیر


  • سایر کشورهای نقاط جهان(کدام کشور یا کش.رها)

    بین المللی : خیر


9- درس آموخته ها
مربوط به منابع انسانی

مربوط به جنبه های مالی

مربوط به جنبه های فنی