توضیحات طرح

شرکت چنار سیکان کبیرکوه دره¬شهر (اولین نرگس کار حوزه جنوب کشور) با سابقه فعالیت نزدیک به 60 سال در تولید گل نرگس در مساحتی نزدیک به 40 هکتار در اراضی مستعد کاشت به روش دیم و آبی با روش کاشت ویژه که حاصل از چندین دهه فعالیت این شرکت است از تجربیات موفق منابع طبیعی استان ایلام بشمار می¬رود. کاشت پیاز گل نرگس (Narcissus) با نام محلی نرگس ششپر به دو صورت کپه¬ای (اراضی شیب¬دار) و ردیفی در اراضی مسطح انجام می¬شود. در هر چاله 3 تا 5 پیاز گل نرگس در عمق 20 سانتی¬متر کاشته شده به میزان 5 تن در هکتار و حداقل فاصله کاشت در چاله ها برای مناطق مسطح 50 و مناطق شیبدار 70 سانتی¬متر است. با هدف استفاده بهینه از منابع نزولات جوی در مناطق شیب¬دار و در قسمت پایین هر چاله، اقدام به ایجاد چاله¬های هلالی شکل شده است. استفاده از دانش سینه به سینه بومیان در ارتباط با مراحل مختلف کاشت گل نرگس، زمان و نحوه برداشت محصولات از جمله عوامل موفقیت طرح بشمار می¬رود. پیازهای گل نرگس در فصل پاییز کاشته شده و در ماه¬های بهمن تا اسفند ماه به میزان 50000 شاخه در هکتار و پیازهای گل نرگس کشت آبی در ماه¬های آبان تا آخر اسفند به میزان 200000 شاخه در هکتار برداشت می¬شود. تعداد نیروهای فصلی و دایمی مشغول بکار در مراحل مختلف تولید بین 20 تا 70 نفر (بسته به نوع کار) در سال است. آبیاری بوته¬های کاشت آبی از مرداد ماه شروع شده و به فاصله 10 روز یکبار تا پایان زمان برداشت ادامه دارد. بازار اصلی برای فروش داخلی تولیدات استان¬های اصفهان، تهران، شیراز بوده و کشور عراق (سالیانه یک میلیون بوته) نیز تقاضای مناسبی برای محصولات تولیدی دارد. با توجه به موفقیت تولید گل نرگس توسط شرکت چنارسیکان کبیرکوه، افراد علاقه¬مند به تولید گل نرگس از روستاها و شهرستان¬های مختلف استان و خارج از استان بصورت مستمر از مناطق زیرکشت و مراحل مختلف تولید و برداشت محصولات بازدید و اقدام به الگوبرداری کرده¬اند. از جمله درس آموخته¬های شرکت چنارسیکان کبیرکوه دره شهر شامل: 1- انتخاب محل مناسب کاشت که خاک از تهویه مناسبی برخوردار بوده جهت رشد بهتر و شادابتر گل نرگس، 2- استفاده از چاله¬های هلالی در مناطق شیبدار بمنظور استفاده بهینه از نزولات جوی، 3- کاشت 5 تن پیاز گل نرگس در هر هکتار (این میزان به منزله ظرفیت برد مزرعه بوده و طی آزمایش و خطا بدست آمده است)، 4- انتخاب عمق کاشت 20 تا 25 سانتی¬متر که منجر به زماندهی بیشتر به پیازها جهت رشد و دسترسی به افق-های نمناکتر خاک شده است، 5- استفاده از آب چشمه موجود در منطقه جهت آبیاری بارانی که در کاهش هزینه¬ها و کیفیت نهال¬های تولیدی تاثیر بسیار مثبتی دارد،6- جایگزین کردن کودپاشی با ماشین بجای نیروی انسانی که منجر به کاهش چشمگیر هزینه¬ها و پخش یکنواخت کود در سطح منطقه شده است، 7- جابجایی پیازهای منطقه هر پنج سال یکبار به نوعی منجر به زنده شدن دوباره پیازها، عدم نیاز به خرید مجدد پیاز و در نتیجه کاهش هزینه های تولیدی شده است، 8- تولید بوته به روش آبی- بارانی با فاصله کاشت بیشتر باید باشد تا فضادهی به بوته¬ها بیشتر و در نتیجه منجر به افزایش تولید محصولات گردد.

اطلاعات طرح

عنوان طرح

شرکت تولید گل نرگس چنار سیکان کبیرکوه شهرستان دره شهر- استان ایلام

تاریخ پایان :

تاریخ شروع : 1380/01/01

مختصات UTM محل طرح

جنوب X: -- Y:

شمال X: 4769 -- Y:

غرب X: -- Y:

شرق X: 3294 -- Y:

محل اجرای طرح

استان : ايلام، شهرستان : دره شهر، شهر : ماژين، بخش : ماژين، روستا : هیچکدام

ثبت شده توسط

رییس آموزش و ترویج استان ايلام

دریافت فایل PDF پرسشنامه

موقعیت روی نقشه

موقعیت روی نقشه تنظیم نشده است

تصاویر طرح

تصویری مربوط به طرح جهت نمایش بصورت بنر در سامانه
تصاویر مربوط به منطقه، پروژه ، طرح
نقشه های مربوط به منطقه یا طرح
درس آموخته ها بصورت فیلم که از مجری طرح گرفته شده است
عکس ی از جلسه کمیته فنی
فایل پی دی اف یا عکس صورت جلسه کمیته فنی
لیست امضای اعضای کمیته فنی

پرسشنامه

1- حق مالکیت معنوی
اگر تمام و یا بخشی از بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح داده شده در این قالب تحت پوشش حق مالکیت معنوی برای سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی می باشد، مشخص کنید:

توضیحی در مورد سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی صاحب حق بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید:

2- طبقه بندی
بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را بر اساس نوع عرصه/ ارتباط با ماموریت های محوری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری/ و تاثیرات آن در اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی طبقه بندی کنید ( می توانید چندین گزینه را انتخاب کنید)

کاربری غالب در منطقه مشخص شده
  • جنگل : خیر


  • مرتع : بلی


  • بیابان : خیر


  • حفاظت از عرصه های منابع طبیعی : بلی


  • آبخیزداری/ آبخوانداری : خیر


  • توان افزایی جوامع محلی : بلی


  • سایر ( عنوان درج گردد)


کمک به اقدامات مدیریت منابع طبیعی
  • حفاظت و پیشگیری از تخریب


  • احیاء


  • توسعه


  • بهره برداری


  • سازگاری با شرایط نامطلوب نظیر خشکسالی/ طغیان امراض و آفات/ کاهش تولید علوفه و...


  • ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی


  • مشارکت، همکاری


کمک به اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی
  • بهبود وضعیت اقتصادی


  • بهبود سرمایه های اجتماعی نظیر ایجاد و ساماندهی تشکلها، آموزش، ارتقاء آگاهی و...


  • بهبود وضعیت اکوسیستم های منابع طبیعی


نوع اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی در محدوده استفاده از آن
  • اثرات تولیدی و یا بهره وری


  • اثرات اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی


  • اثرات زیست محیطی


3- تشریح موقعیت و شرایط
عنوان بهترین تجربیات/ دانش بومی و سال شروع

موقعیت مکانی ( در صورت وجود نقشه ای ارائه دهید) باgps از اسامی رسمی و محلی برای تشریح این موفعیت استفاده نمایید

راجع به وضعیت طبیعی محل به اختصار توضیح دهید
  • اقلیم


  • خاک


  • توپوگرافی


  • پوشش گیاهی


  • وضعیت منابع آب


وضعیت غالب شرایط اقتصادی – اجتماعی مردم ساکن در محل و یا در مجاورت آن
  • سطح درآمد، منابع اصلی و فرعی درآمد، مالکیت اراضی و حق بهره برداری رسمی و عرفی از منابع طبیعی شامل زمین/ آب/ تولیدات مرتع جنگل/ کیاهان دارویی و...


بر پایه چه معیار و شاخصهایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را اثرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری می دانید

4- تشریح مشکلات ( علل مستقیم و غیر مستقیم) و اهداف بهترین تجربیات/ دانش بومی
تشریح مشکلات و چالشهای منطقه در رابطه با مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری

چالشهایی که توسط بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده حل می شود را توضیح دهید

اهداف اجرایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را مشخص کنید

5- فعالیت ها
روشهای معمول در رابطه با اهداف و فعالیتهای بهترین تجربیات/ دانش بومی را تشریح کنید

توضیح مختصر در خصوص تکنیک و روشهای اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید

توضیح مختصری راجع به فعالیت های اصلی با توجه به اهداف اجرایی ارائه دهید. فعالیتهای هر هدف اجرایی مشخص شده در بند فوق را بیان نمائید.

نقاط اشتراک و تفاوت بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده و مزایای آن را در مقایسه به با روش های معمول مرتبط بیان کنید

آیا اقدامی در ارتباط با الگو سازی و بهره برداری از بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده در طرح های اجرایی مرتبط صورت گرفته است؟ در صورتی که جواب مثبت است تشریح نمائید.

6- سازمان ها / نقش آفرینان درگیر ( همکاری، مشارکت و نقش دست اندرکاران)
نام و مشخصات تشکلها، سازمانهای مردم نهاد، تعاونیها، انجمن ها و سایر بخشهای غیر دولتی مشارکت کننده در این تجربه موفق را بیان کنید
  • 2 مورد


در صورتیکه این تجربه موفق با مشارکت دستگاه های اجرایی دولتی / دیگر انجام شده نام دستگاه های مذکور را ذکر نمایید
  • 2 مورد


نقش دست اندرکارانی را که نام بردید ( دولتی و غیر دولتی) در برنامه ریزی، و اجرا و پایش و ارزیابی بهترین تجربیات/ دانش بومی ذکر کنید

7- اثر بخشی
در مورد اثرات کاربرد بهترین تجربیات/ دانش بومی در منطقه اجرای آن توضیح دهید (دو اثر اولویت دار در زمینه های عنوان شده ذکر شود
  • اثرات اقتصادی – اجتماعی ( از جمله فرهنگی)

    2 مورد


  • بهبود وضعیت منابع طبیعی و آبخیزداری

    2 مورد


در مورد دو اثر خارج از محدوده اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح دهید ( اثرات آن در مناطق اطراف مشاهده می شود)
  • 2 مورد


تاثیر بر تخریب سرزمین، تنوع زیستی و تغییر اقلیم
  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر کاهش تخریب سرزمین دارد؟ تخریب سرزمین به عوامل انسانی و یا طبیعی اطلاع می شود که در دراز مدت موجب کاهش قابلیت تولید خاک می گردند

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر حفظ تنوع زیستی دارد؟

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر تعدیل و یا سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دارد؟ منظور از تغییر اقلیم در این سند کلیه اقداماتی است که موجب کاهش انتشار کربن اتمسفری و یا افزایش ترسیب یا ذخیر کربن در پوشش گیاهی و خاک می گردد. توسعه پوشش گیاهی از اقدامات شاخص ترسیب کربن در بخش منابع طبیعی می باشد.

    بله/خیر : بلی


  • به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر ارتقاء تاب آوری عوامل انسانی و طبیعی مرتبط دارد؟ منظور از تاب آوری قابلیت حفظ کارکرد سیستم در مواجه با یک شوک و یا ننش ناشی از عوامل اقلیمی و یا انسانی می باشد.

    بله/خیر : بلی


آیا توجیه اقتصادی و تحلیل هزینه – فایده برای اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده انجام شده است؟ در صورتی که جواب مثبت است توضیح دهید

آیا اثر بخشی این تجربه موفق و یا دانش بومی را پایدار می دانید درصورتی که جواب بلی است دلایل خود را بیان کنید

8- قابلیت تکرار و تعمیم
آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده به سایر مناطق بسط داده / معرفی شده است؟ اگر بلی به کجا

آیا دستگاه های دولتی اقدامات حمایتی/ تشویقی . ترویجی جهت تعمیم بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را انجام داده اند اگر جواب بلی است نوع اقدامات را تشریح نمائید

به اعتقاد شما بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده امکان تعمیم با درصدی از سازگاری به منطقه دیگر دارد؟ اگر بلی در چه سطحی؟
  • محلی

    محلی : بلی


  • کدام شهر و شهرها

    استانی : بلی


  • سایر استانها(کدام استان و استانها)

    ملی : بلی


  • خاور میانه (کدام کشور یا کشورها)

    منطقه ای : بلی


  • سایر کشورهای نقاط جهان(کدام کشور یا کش.رها)

    بین المللی : خیر


9- درس آموخته ها
مربوط به منابع انسانی

مربوط به جنبه های مالی

مربوط به جنبه های فنی