اطلاعات پرسشنامه

طرح توسعه کمربند سبز روستای قورچای آزادشهر


تاریخ شروع:
1397/00/00
تاریخ پایان:

استان:
گلستان
شهرستان:
آزادشهر
شهر:
آزادشهر

مختصات جغرافیایی UTM
شمال :
,
جنوب:
,
شرق:
,
غرب:
,

توضیحات :
آقای عبدالمجید زیتونلی همیار طبیعت نمونه ساکن روستای قورچای شهرستان آزادشهر استان گلستان از قوم ترکمن و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشتۀ مکانیک سیالات است. وی در سال 1397 با شعار روستای سبز در ایران سبز و ایران سبز در جهان سبز شروع به کاشت نهال و ایجاد فضای سبز در اطراف جادۀ روستا نموده است. به طوری که هم اکنون بیش از 4000 اصله نهال به نام 4000 هزار شهید استان گلستان کشت نموده که نگهداری و حفاظت آن با هزینۀ شخصی و با مشارکت جوامع محلی صورت گرفته است. وی در زمینه های اصلاح و احیای مراتع از جمله کودپاشی، کپه کاری، بوته کاری، مرمت و بهسازی کانال های آبرسانی، توزیع گونه های مثمره از طریق جلب مشارکت جوامع محلی جهت توانمندسازی و ایجاد فرصت های جایگزین فصلی و در برخی موارد دائمی تا کنون اقدامات شایانی صورت داده است.


1- حق مالکیت معنوی
اگر تمام و یا بخشی از بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح داده شده در این قالب تحت پوشش حق مالکیت معنوی برای سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی می باشد، مشخص کنید:

- اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان

- شورا و دهیار روستای قورچای

- کشاورزان، زنان روستایی و سایر جوامع محلی منطقه  

توضیحی در مورد سازمان ، نهاد، فرد، گروه، تشکل رسمی و یا بومی و جوامع محلی صاحب حق بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید:

آقای عبدالمجید زیتونلی همیار طبیعت مروج نمونه ساکن روستای قورچای شهرستان آزادشهر استان گلستان از قوم ترکمن و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشتۀ مکانیک سیالات است. وی در سال 1397 با شعار روستای سبز در ایران سبز و ایران سبز در جهان سبز شروع به کاشت نهال و ایجاد فضای سبز در اطراف جادۀ روستا نمود که به طرح توسعه کمربند سبز روستای قورچای آزادشهر نام گرفت. به  طوری که هم اکنون بیش از 4000 اصله نهال به نام 4000 هزار شهید استان گلستان کشت نموده که نگهداری و حفاظت آن با هزینۀ شخصی و با مشارکت جوامع محلی صورت گرفته است. وی در زمینه­های اصلاح و احیای مراتع از جمله کودپاشی، کپه­کاری، بوته­کاری، مرمت و بهسازی کانال های آبرسانی، توزیع گونه­های مثمره از طریق جلب مشارکت جوامع محلی جهت توانمندسازی و ایجاد فرصت­های جایگزین فصلی و در برخی موارد دائمی تا کنون اقدامات شایانی صورت داده است. 


2- طبقه بندی
بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را بر اساس نوع عرصه/ ارتباط با ماموریت های محوری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری/ و تاثیرات آن در اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی طبقه بندی کنید ( می توانید چندین گزینه را انتخاب کنید)
کاربری غالب در منطقه مشخص شده
جنگل بلی
مرتع خیر
بیابان خیر
حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بلی
آبخیزداری/ آبخوانداری خیر
توان افزایی جوامع محلی بلی
سایر ( عنوان درج گردد) :

حمایتی و خدماتی:

- ایجاد اشتغال از طریق کشت درخت توت و پرورش کرم ابریشم

- ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار بانوان در زیر درختان کشت شده

- استفاده از برگ های درختان برای علوفه دام

- استفاده از آب انتقالی برای شرب احشام

کمک به اقدامات مدیریت منابع طبیعی
حفاظت و پیشگیری از تخریب :

- کاشت درختان و ایجاد فضای سبز همراه با کاهش وابستگی به بوته­های مرتعی

- استفاده از مشارکت بهره­برداران در حفاظت از عرصه­های احیایی و اصلاحی

- ایجاد انگیزه در بین ورزشکاران روستا و تأمین لباس و لوازم ورزشی جهت تشویق آن­ها

- استفاده از نیروهای مردمی به عنوان قرقبان جهت حفاظت و پیشگیری از تخریب

احیاء :

- بازسازی و بهسازی کانال­ های آبرسانی

- نهالکاری مشارکتی با درختان و درختچه­ های مثمره و غیرمثمره 

توسعه :

- توسعه سطح زراعت چوب در جهت توسعه درآمدزایی و اشتغال پایدار در روستا  

- توسعه کیفی وضعیت مراتع از طریق اصلاح و احیای آن با مشارکت دامداران    

بهره برداری :
بهره برداری از درختان کشت شده به ویژه درختان توت در جهت احیای نوغانداری در آینده برنامه ریزی شده است. اما در حال حاضر برنامه ای برای بهره برداری وجود ندارد. 
سازگاری با شرایط نامطلوب نظیر خشکسالی/ طغیان امراض و آفات/ کاهش تولید علوفه و... :

- مبارزه با آفات و امراض درختان کاشت شده

- لای ی­روبی کانال­ ها آبرسانی

- لوله­ گذاری برای آبرسانی پای درختان در جهت جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و هدر رفتن آب

ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی :

- شرکت در دوره ­ها و کارگاه ­های آموزشی و ترویجی تخصصی

- بازدید از نمونه ­های استانی و برون استانی

- طراحی، چاپ و توزیع پلاک به نام شهیدان و نام گذاری درختان کشت شده

مشارکت، همکاری :

- استفاده از پتانسیل مشارکت زنان و مردان، کارآفرینان موفق و دارای ایده در کلیۀ طرح­ها و پروژه­ ها از تصمیم­گیری تا اجرای فعالیت

- استفاده از نیروی جوان و ورزشکار برای حفظ و نگهداری

- استفاده از پتانسیل شورا و دهیار برای کاشت و ایجاد فضای سبز

- استفاده از پتانسیل موجود در روستا از قبیل تراکتور و ادوات کشاورزی مورد نیاز

کمک به اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی
بهبود وضعیت اقتصادی :

- ایجاد فرصت­ های شغلی از طریق کشت و کار و زراعت چوب

- ایجاد فرصت­ های شغلی از طریق عملیات احیایی و اصلاحی مراتع

- ایجاد فرصت ­های شغلی از طریق تغییر الگوهای کشت در زمینه­ های کشاورزی و باغداری

بهبود سرمایه های اجتماعی نظیر ایجاد و ساماندهی تشکلها، آموزش، ارتقاء آگاهی و... :

- ثبت سمن­ های مردم نهاد در روستای قورچای برای حمایت از منابع طبیعی

- تشویق گروه ­های ورزشی جوانان برای حفظ و احیای فضای سبز

بهبود وضعیت اکوسیستم های منابع طبیعی :

- بهبود  وضعیت مرتع از طریق احیای و اصلاح

- کاهش اثرات تخریبی دام با مرمت کانال ­های آبرسانی

- ایجاد چشم ­انداز زیبا در منطقه روستایی 

نوع اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی در محدوده استفاده از آن
اثرات تولیدی و یا بهره وری :

- افزایش تولید زراعت چوب با گونه­ های مختلف

- افزایش سطح فضای سبز روستایی 

اثرات اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی :

- بالا رفتن سطح مشارکت بهره­ برداران و جوامع محلی

- افزایش سطح دانش و آگاهی بهره ­برداران و جوامع محلی به طرق مختلف

- بالا رفتن حس مسئولیت ­پذیری ذینفعان در راستای حفاظت از فضای سبز ایجاد شده و مراتع 

اثرات زیست محیطی :

- کاشت درختان در مسیر جاده و حاشیه روستا و تغییر فضای سبز روستایی

- تقویت پوشش گیاهی و افزایش تنوع گیاهی در مراتع

- زیباسازی فضای سبز روستایی و ایجاد هوای سالم 


3- تشریح موقعیت و شرایط
عنوان بهترین تجربیات/ دانش بومی و سال شروع

طرح توسعه کمربند سبز روستای قورچای آزادشهر-1397

موقعیت مکانی ( در صورت وجود نقشه ای ارائه دهید) باgps از اسامی رسمی و محلی برای تشریح این موفعیت استفاده نمایید

روستای قورچای ( مارامه گل چشمه) با موقعیت جغرافیایی زیر با جمعیتی بالغ بر 3847 نفر متشکل از 825 خانوار در شهرستان آزادشهر در بخش مرکزی دهستان نظام آباد در استان گلستان واقع شده است.

X: 331075                     x : 330866

Y: 4111836                    y: 4110565



80 درصد جمعیت این روستا ترکمن بوده و 20 درصد دیگر بلوچ و سیستانی می­باشند. این روستا به دو قسمت قورچای بالا و قورچای پایین تقسیم می­شود. شغل مردم کشاورزی و دامداری است. این روستا دارای مراتع وسیعی است که دارای مساحتی بالغ بر 50 هکتار می­باشد که مساحت کل روستا نیز 105 هکتار است. شغل زنان در این روستا اغلب قالیبافی است. 
راجع به وضعیت طبیعی محل به اختصار توضیح دهید
اقلیم :

این روستا جزء منطقه دشت ترکمن صحرا جنوبی حاشیه شمالی کوه ­های البرز که قبلاً پوشیده از جنگل بوده و دارای اقلیم نیمه خشک می ­باشد. 

خاک :

خاک منطقه دارای خاک مرغوب برای کشت انواع محصولات زراعی و باغی است .  

توپوگرافی :

ارتفاع این روستا از  سطح دریا  حدود  95 متر می‌باشد. 

پوشش گیاهی :

پوشش گیاهی چمن و مراتع و کشاورزی و زمین­های حاصلخیزی دارد. محصولات زراعی گندم، گلزا، جو، شالی، نخود فرنگی، گوجه فرنگی و برخی سبزیجات (حدود 800 هکتار)

باغی: هلو ،آلو، ،گلابی ، شلیل (جمعاً 600 هکتار) و گیاهان دارویی به صورت جزئی کشت می­شود.

وضعیت منابع آب :

آب کشاورزی روستا بیشتر از 2 رودخانه فصلی و همچنین آب­ های زیرزمینی، چاه ­های عمیق، نیمه عمیق و سطحی تأمین می ­شود. 

وضعیت غالب شرایط اقتصادی – اجتماعی مردم ساکن در محل و یا در مجاورت آن
سطح درآمد، منابع اصلی و فرعی درآمد، مالکیت اراضی و حق بهره برداری رسمی و عرفی از منابع طبیعی شامل زمین/ آب/ تولیدات مرتع جنگل/ کیاهان دارویی و... :
  1. درآمد روستاییان غالباً از طریق کشاورزی و دامداری بوده و در سطح متوسط قراردارند که در سال اخیر با توجه به خشکسالی و افزایش هزینه تولید محصولات کشاورزی و دامی آن­ها را تحت تأثیر قرارداده است. نیمی از اهالی دارای اراضی کشاورزی کم در حد یک هکتار بوده که این باعث شده این افراد جزء قشر ضعیف جامعه قرار بگیرند. 
بر پایه چه معیار و شاخصهایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را اثرگذار در مدیریت پایدار منابع طبیعی و آبخیزداری می دانید

دامداری خرده­پا اعم از گاو و گوسفند و کشاورزی دیم، باغداری، کارگری روزمزد و در برخی مواقع ساخت صنایع دستی از منابع درآمدی فرعی می­ باشد.


4- تشریح مشکلات ( علل مستقیم و غیر مستقیم) و اهداف بهترین تجربیات/ دانش بومی
تشریح مشکلات و چالشهای منطقه در رابطه با مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری

با توجه به این که دامداری یکی از مشاغل اصلی روستاییان در منطقه مذکور بوده و همچنین نزدیک بودن مراتع با روستا، شرایط را برای نگهداری و حفاظت از درختان سخت ­تر می­ کند. ضمن این که خشکسالی ­های سال ­های اخیر نیز منطقه را با کمبود آب مواجه کرده است که این امر موجبات انتقال آب در مسافت­ های طولانی را منجر شده است که هم بخشی از آب در بین راه هدر می­رود و هم این موضوع مشمول هزینه ­های زیادتری است.  

چالشهایی که توسط بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده حل می شود را توضیح دهید

- افزایش دانش و آگاهی روستاییان و بهره ­برداران از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی به‌منظور آموزش اصول صحیح کشاورزی و دامپروری و سایر مشاغل

- زمینه ­سازی فروش محصولات دارویی و غیردارویی تولیدی در مراتع و رفع بخشی از مشکلات آن­ها

- توسعه مهارت شغلی زنان روستایی جهت بهتر شدن سطح در آمد خانواده

-فراهم آوردن بازار مناسب برای تولیدات و محصولات تولیدی و برقراری ارتباط تولیدکننده و مصرف­ کننده و حذف دلال ­ها

- ترویج استفاده از گونه‌های مناسب و مقاوم به کم‌آبی برای کشاورزی و استفاده از گونه‌های مقاوم به کم آبی با صرفه اقتصادی بالا در اراضی دیم به جای کشت­ های کم درآمد 

-ایجاد مشاغل جایگزین دامداری و فعال شدن بخشی از مشاغل فراموش شده در روستا

- گسترش فضای سبز و زراعت چوب با توجه به سیاست ­های سازمانی

اهداف اجرایی بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را مشخص کنید

- توسعه فضای سبز و ایجاد کمربند سبز روستایی

- به وجود آوردن چشم ­انداز زیبای روستایی

- فعال نمودن نوغانداری با کاشت 1000 اصله درخت توت

- ایجاد فرهنگ­ سازی کشت نهال گونه­ های درختی و محافظت از آن در روستا

- ایجاد نشاط و شادابی و نکوداشت نام شهدا


5- فعالیت ها
روشهای معمول در رابطه با اهداف و فعالیتهای بهترین تجربیات/ دانش بومی را تشریح کنید

دستیابی با هدف مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی با تشکیل بسیج جامعه محلی، اقدامات اجرایی منابع طبیعی، استفاده از جوامع محلی در کلیه سطوح تصمیم‌گیری چون برنامه‌ریزی،حضور داوطلبانه و مشارکت جوامع محلی در پروژه‌ مورد اجرا

توضیح مختصر در خصوص تکنیک و روشهای اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه دهید

- ترويج و تحكيم مشاركت، همكاري و تعاون عمومي بین اعضاء و جوامع محلی

- استفاده از نیروهای محلی در کلیه مراحل مختلف یک پروژه (از ابتدا تا انتهای کاشت و حفاظت از نهال­ها)

- آبیاری حفاظتی درختان کاشته شده

- استفاده از خار و خاشاک محیط اطراف برای ایجاد حفاظ تنۀ نهال­ ها 

توضیح مختصری راجع به فعالیت های اصلی با توجه به اهداف اجرایی ارائه دهید. فعالیتهای هر هدف اجرایی مشخص شده در بند فوق را بیان نمائید.

با توجه به علاقه ­مندی آقای زیتونلی به مسئله درختکاری و ایجاد فضای سبز روستایی، کلیۀ فرآیند این امر با هزینه ­کرد و ادوات کشاورزی شخصی با به مشارکت گرفتن دامداران و کشاورزان و مردم ساکن در روستای قورچایی صورت گرفته و با بکارگیری نیروهای جوان در خصوص حفظ و نگهداری و آبیاری این مجموعه را انجام می ­دهد. 

نقاط اشتراک و تفاوت بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده و مزایای آن را در مقایسه به با روش های معمول مرتبط بیان کنید

اجرای اقداماتی در راستای احیاء، توسعه و حفظ منابع طبیعی به عنوان نقاط مشترک، استفاده از نیروی بومی و داوطلبانه مردمی در کاشت و نظارت درختکاری، بالابردن احساس تعلق مردم به درختان کشت شده، بالا بردن حس مسئولیت ­پذیری و اعتماد و همچنین سرمایه اجتماعی، کاشت درختان با هدف ایجاد فرصت ­های مشاغل روستایی

آیا اقدامی در ارتباط با الگو سازی و بهره برداری از بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده در طرح های اجرایی مرتبط صورت گرفته است؟ در صورتی که جواب مثبت است تشریح نمائید.

بلی، موفقیت در مشارکت در خصوص اقدامات متناسب منابع طبیعی، برای کشت نهال و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین جوامع محلی و بازدید مسئولین استانی از اجرای پروژه درختکاری از جمله فعالیت ­های اجرایی مذکور است. 


6- سازمان ها / نقش آفرینان درگیر ( همکاری، مشارکت و نقش دست اندرکاران)
نام و مشخصات تشکلها، سازمانهای مردم نهاد، تعاونیها، انجمن ها و سایر بخشهای غیر دولتی مشارکت کننده در این تجربه موفق را بیان کنید
2 مورد :

جوامع محلی روستای قورچای  

در صورتیکه این تجربه موفق با مشارکت دستگاه های اجرایی دولتی / دیگر انجام شده نام دستگاه های مذکور را ذکر نمایید
2 مورد :

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آزادشهر

نقش دست اندرکارانی را که نام بردید ( دولتی و غیر دولتی) در برنامه ریزی، و اجرا و پایش و ارزیابی بهترین تجربیات/ دانش بومی ذکر کنید

- دستگاه های غیردولتی، عملیات کاشت نهال­ ها و مشارکت در اقدامات حفاظتی و آبیاری درختان

- دستگاه­ های دولتی، برگزاری دوره ­های آموزشی با توجه به پتانسیل موجود در منطقه و همچنین حمایت در توزیع نهال ­های مثمره و غیرمثمره در بین روستاییان 


7- اثر بخشی
در مورد اثرات کاربرد بهترین تجربیات/ دانش بومی در منطقه اجرای آن توضیح دهید (دو اثر اولویت دار در زمینه های عنوان شده ذکر شود

اثرات اقتصادی – اجتماعی ( از جمله فرهنگی)

2 مورد :

 

1- مشارکت حداکثری بهره ­برداران و جوامع محلی در کاشت نهال و حفاظت از آن

2- ایجاد مشاغل فصلی برای جوانان بیکار در روستا

3- افزایش سرمایه اجتماعی و به دنبال آن همبستگی جوامع محلی در سطح روستا

4- افزایش کاشت نهال­ های مثمره مانند توت در جهت احیای نوغانداری در روستا 

بهبود وضعیت منابع طبیعی و آبخیزداری

2 مورد :

 

1- افزایش فضای سبز روستایی با چشم­انداز زیبا

2- احیای اراضی مرتعی و افزایش تنوع پوشش گیاهی با مشارکت دامداران و بهره ­برداران مرتعی

3- کاشت نهال درختان مثمره مانند گردو و زیتون در منازل روستایی

4- کاهش هدررفت آب جهت آبیاری درختان با روش ­های حفاظتی و رعایت سیستم آبیاری نوین 

در مورد دو اثر خارج از محدوده اعمال بهترین تجربیات/ دانش بومی توضیح دهید ( اثرات آن در مناطق اطراف مشاهده می شود)
2 مورد :

1- ایجاد شغل پایدار با توسعه زراعت چوب در سایر روستاها

2- پیگیری و اعلام آمادگی مشارکت دامداران در حفظ کاشت نهال

3- فرهنگ ­سازی و ترویج کاشت نهال و ایجاد کمربند سبز در سایر روستاها با مشاورۀ فرد مورد نظر

4- انجام بازدیدهای میدانی متعدد اداری و غیر اداری از پروژۀ اجرایی و تعمیم آن به سطح استان

تاثیر بر تخریب سرزمین، تنوع زیستی و تغییر اقلیم

به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر کاهش تخریب سرزمین دارد؟ تخریب سرزمین به عوامل انسانی و یا طبیعی اطلاع می شود که در دراز مدت موجب کاهش قابلیت تولید خاک می گردند

بله/خیر بلی

به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر حفظ تنوع زیستی دارد؟

بله/خیر بلی

به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر تعدیل و یا سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دارد؟ منظور از تغییر اقلیم در این سند کلیه اقداماتی است که موجب کاهش انتشار کربن اتمسفری و یا افزایش ترسیب یا ذخیر کربن در پوشش گیاهی و خاک می گردد. توسعه پوشش گیاهی از اقدامات شاخص ترسیب کربن در بخش منابع طبیعی می باشد.

بله/خیر بلی

به اعتقاد شما آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی که پیشنهاد نموده اید اثر مثبتی بر ارتقاء تاب آوری عوامل انسانی و طبیعی مرتبط دارد؟ منظور از تاب آوری قابلیت حفظ کارکرد سیستم در مواجه با یک شوک و یا ننش ناشی از عوامل اقلیمی و یا انسانی می باشد.

بله/خیر بلی
آیا توجیه اقتصادی و تحلیل هزینه – فایده برای اثرات بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده انجام شده است؟ در صورتی که جواب مثبت است توضیح دهید

بلی، لازم به ذکر است کلیۀ فعالیت­ های این پروژه از ابتدا تا انتها با هزینۀ شخصی و تجهیزات کشاورزی آقای زیتونلی همیار طبیعت مروج نمونه بدون هیچگونه اعتبار دولتی صورت گرفته و در حال اجرا است. 

آیا اثر بخشی این تجربه موفق و یا دانش بومی را پایدار می دانید درصورتی که جواب بلی است دلایل خود را بیان کنید

بلی، کاشت و نگهداری بیش از 4000 اصله نهال با گونه ­های مختلف که در طبقات مختلف سنی قرار دارند، ایجاد مشاغل فصلی و تأمین بخشی از معیشت مردم بومی، ترویج فرهنگ کاشت نهال در منطقه از جمله مستندات پایداری پروژۀ مذکور است. 


8- قابلیت تکرار و تعمیم
آیا بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده به سایر مناطق بسط داده / معرفی شده است؟ اگر بلی به کجا

بلی، با توجه به بازدیدهای اداری و غیراداری صورت گرفته از منطقه، چندین دهیار روستاها در شهرستان گنبد از اجرای پروژۀ مذکور در روستا استقبال کرده و در حال شروع کاشت نهال می ­باشند. هرچند اجرای این نوع پروژه ­های می ­تواند به صورت منطقه ­ای، ملی و حتی بین ­المللی قابل بسط و تعمیم می­ باشد.

آیا دستگاه های دولتی اقدامات حمایتی/ تشویقی . ترویجی جهت تعمیم بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده را انجام داده اند اگر جواب بلی است نوع اقدامات را تشریح نمائید

بلی،

1- بازدیدهای مکرر استاندار استان گلستان از روستای قورچای و پروژۀ اجرا شده و تقدیر از آقای زیتونلی

 2- دریافت لوح تقدیر از فرماندار شهرستان آزادشهر و رئیس اداره منابع طبیعی و مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان

3- معرفی آقای زیتونلی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به عنوان همیار طبیعت نمونه مروج و انتخاب نمونه کشوری آن

4- حمایت از فرد مذکور در جهت توسعۀ فضای سبز روستایی و ایجاد بوستان­ های مختلف روستایی

5- حمایت در جهت شرکت در کارگاه ­ها و همایش ­های تخصصی مرتبط با زراعت چوب و شناخت گونه­ های مثمره و غیرمثمره

به اعتقاد شما بهترین تجربیات/ دانش بومی ارائه شده امکان تعمیم با درصدی از سازگاری به منطقه دیگر دارد؟ اگر بلی در چه سطحی؟

محلی

محلی بلی

کدام شهر و شهرها

استانی بلی

سایر استانها(کدام استان و استانها)

ملی بلی

خاور میانه (کدام کشور یا کشورها)

منطقه ای بلی

سایر کشورهای نقاط جهان(کدام کشور یا کش.رها)

بین المللی بلی

9- درس آموخته ها
مربوط به منابع انسانی

1- تقویت سطح اعتماد در بین جوامع محلی و افزایش میزان همبستگی و انسجام در راستای اجرای پروژۀ مذکور

2- افزایش حس مسئولیت ­پذیری جوامع محلی در راستای حفاظت از فضای سبز روستایی با نصب پلاک به نام فرد مذکور بر روی تنه درخت

3- فرهنگ ­سازی هدیه نهال در مراسمات بومی و محلی و افزایش جلب مشارکت مردم در کاشت نهال

4- فراهم نمودن شرایط لازم برای جلسات عمومی و دوره­های آموزشی در روستا در جهت افزایش دانش و آگاهی روستاییان

مربوط به جنبه های مالی

1- کاهش هزینه ­کرد اعتبارات دولتی و بیت المال از طریق اجرای پروژه با هزینه­ های شخصی

2- ایجاد مشاغل فصلی از طریق کاشت و نگهداری نهال­ ها

3- احیای مشاغل کوچک روستایی مانند نوغانداری با کاشت نهال ­های توت در منطقه

مربوط به جنبه های فنی

1- استفاده از ابزراها و تجهیزات تخصصی کشاورزی در عملیات کاشت نهال

2- استفاده از سیستم آبیاری مناسب در جهت عدم عدررفت آب در حین آبیاری با رعایت اصول کشاورزی پایدار

3- مبارزه بیولوژیک با امراض و آفات درختان کشت شده و استفاده از مشاوره کارشناسان

4- احیای اراضی مرتعی و تقویت پوشش گیاهی در مراتع با کاهش وابستگی دامداران در عرصه